• Barbara Kuręda

          • Wymagania programowe z religii

          • Wymagania programowe z religii- klasa III

             

            Zgodne z nową podstawą programową – opracowane wg programu „ W drodze do Wieczernika”

            Uczeń :

            • zna i rozpoznaje różne formy modlitwy,
            • formułuje  modlitwę, w której wielbi Boga, dziękuje Bogu, prosi i przeprasza Boga,
            • wskazuje przykłady modlitwy w Biblii,
            • wskazuje sytuacje, w których się modli
            • zna przykazania Boże
            • wie, że przykazania Boże zawierają się w przykazaniu miłości,
            • wie, czym są dla nas przykazania,
            • wyjaśnia treści przykazań
            • wskazuje, jak w codziennym życiu wypełniać przykazania
            • wie, że Jesus zaprasza wszystkich na Eucharystię,
            • wskazuje, jak należy przygotować się do uczestnictwa we Mszy Świętej,
            • wymienia elementy obrzędów wstępnych Mszy świętej,
            • rozumie znaczenie gestów, obrzędów, postaw, pozdrowień i wezwań występujących w tej części Mszy Świętej,
            • wyjaśnia warunki przystępowania do sakramentu pojednania i pokuty,
            • wymienia owoce sakramentu pokuty i pojednania,
            • wie, że w liturgii słowa sam Jezus Chrystus rozmawia ze zgromadzonymi i Pisma im wyjaśnia,
            • wyjaśnia, dlaczego Ewangelia jest najważniejszym tekstem biblijnym w liturgii słowa,
            • wie jak należy słuchać słowa Bożego,
            • wyjaśnia przebieg liturgii słowa,
            • zna „ Wierzę w Boga”
            • wyjaśnia, w jaki sposób uczeń Jezusa może wyznawać swoją wiarę,
            • wyjaśnia znaczenie gestów, obrzędów, postaw, pozdrowień i wezwań występujących podczas Mszy Świętej,
            • wymienia podstawowe dary przynoszone do ołtarza,
            • wie o potrzebie ofiarowania siebie samego Bogu podczas procesji z darami,
            • opowiada o działaniu Ducha Świętego podczas Eucharystii,
            • wie, że Jezus zmartwychwstały jest obecny podczas każdej Mszy Świętej pod postacią Chleba i Wina,
            • opowiada o wydarzeniach podczas Ostatniej Wieczerzy
            • rozumie, że Eucharystia jest sakramentalnym uobecnieniem ofiary Chrystusa i Kościoła
            • wyjaśnia słowo „przeistoczenie”
            • wyjaśnia religijne znaczenie darów chleba i wina
            • wyjaśnia znaczenie ofiarowania siebie Ojcu razem z Jezusem w czasie celebracji eucharystycznej,
            • wyjaśnia znaczenie i wartość wspólnego posiłku,
            • wyjaśnia, na czym polega godne i owocne uczestnictwo w uczcie eucharystycznej,
            • wie, że pełne uczestnictwo w Eucharystii łączy się z przystąpieniem do Komunii Świętej,
            • wyjaśnia, co to znaczy, że Jezus karmi nas swoim Ciałem
            • wie, że należy modlić się przed i po przyjęciu Komunii Świętej
            • wyjaśnia czym jest błogosławieństwo,
            • wymienia sytuacje, w których otrzymuje błogosławieństwo od rodziców, opiekunów, dziadków,
            • wyjaśnia, dlaczego Jezus posyła swoich uczniów do innych ludzi
            • wyjaśnia, co może zrobić chrześcijanin, aby realizować posłanie Jezusa,
            • wskazuje, w jaki sposób dawać świadectwo i jak dzielić się wiarą w swoim otoczeniu.

             

             

            ZASADY WEWNĄTRZSZKOLNEGO OCENIANIA Z RELIGII W KLASACH I-III

            ROK SZKOLNY 2018/2019

            Ogólne kryteria oceniania

            W ramach przedmiotu religia nauczyciel ocenia wiedzę religijna ucznia oraz przejawy jej  zastosowania, aktywność na zajęciach, kulturę osobistą a także szacunek wobec przedmiotu, nauczyciela i innych uczniów. Nauczyciel nie ocenia ani postawy religijnej ucznia, ani jego praktyk religijnych. W roku szkolnym 2017/18 podjęto decyzję o stosowaniu oceniania kształtującego.

            Ocenianie kształtujące    

            Ocenianie kształtujące jest stosowane w procesie uczenia się na etapie poznania nowych wiadomości, nabywania umiejętności i sprawdzania osiągnięć. Jest wyrażana w postaci informacji zwrotnej, opisowej, w formie ustnej lub pisemnej (bez oceny w stopniu) i nie ma wpływu na ocenę sumującą. Może mieć formę samooceny lub oceny koleżeńskiej. Ocenie kształtującej mogą podlegać: wypowiedź ustna, kartkówka, sprawdzian, praca kontrolna i inne formy pracy ucznia. Elementami oceny kształtującej są:

            • Określanie celu lekcji w języku zrozumiałym dla ucznia,
            • Wymagania zwane także „NaCoBeZu”, informujące ucznia o tym, co nauczyciel będzie sprawdzał i oceniał,
            • Informacja zwrotna – nauczyciel przekazuje uczniowi komentarz do jego pracy, który zawiera wyszczególnienie i docenienie dobrych elementów jego pracy, wskazuje to, co wymaga poprawienia, w jakim kierunku powinien pracować dalej.

            W szkole stosuje się następujące elementy oceniania kształtującego:

            • cele lekcji
            • kryteria oceniania (NaCoBeZu)
            • informacja zwrotna
            • samoocena
            • podsumowanie z odniesieniem się do celów lekcji

             Semestralna i roczna ocena klasyfikacyjna z religii pozostaje cyfrowa.

            Poziom podstawowy:

            Na ocenę dopuszczającą uczeń:

            • Opanował konieczne pojęcia religijne.
            • Prowadzi zeszyt, lecz nieestetycznie i nieczytelnie, brak notatek z lekcji.
            • Przy pomocy nauczyciela udziela odpowiedzi na postawione pytania.
            • Prezentuje mało zadawalający poziom postawy i umiejętności.
            • Wykonuje jedynie część wyznaczonej pracy.
            • Czasem angażuje się w pracę grupy.

             

            Na ocenę dostateczną uczeń:

            • Przychodzi przygotowany do zajęć.
            • Prowadzi zeszyt przedmiotowy z uchybieniami w estetyce i czytelności.
            • Notatki zawierają braki.
            • Opanował łatwe, całkowicie niezbędne wiadomości, umiejętności.
            • Udziela odpowiedzi bez własnych przemyśleń.
            • Czasem angażuje się w pracę grupy.

             

            Poziom ponadpodstawowy:

            Na ocenę dobrą uczeń:

            • Prowadzi kompletne notatki.
            • Samodzielnie udziela odpowiedzi( nie wyczerpuje poruszonego zagadnienia).
            • Angażuje się w daną jednostkę lekcyjną.
            • Zajmuje właściwą postawę podczas modlitwy.
            • Opanował materiał programowy z religii
            • Konsekwentnie wykonuje zadaną pracę, stara się być aktywnym na lekcji.

             

            Na ocenę bardzo dobrą uczeń:

            • Wzorowo prowadzi zeszyt,  ćwiczenia i odrabia prace domowe.
            • Prezentuje wiedzę wypowiadając się swobodnie i wyczerpująco.
            • W poruszanych tematach dostrzega związki między faktami, potrafi wyciągnąć wnioski, dokonać całościowej oceny poruszanego zagadnienia.
            • Odznacza się dużą aktywnością na lekcji.
            • Umie współpracować w grupie.
            • Dyskutuje a nie kłóci się podczas poszukiwania rozwiązań zleconych zadań.

             

            Na ocenę celującą uczeń:

            • Postępowanie nie budzi żadnych zastrzeżeń.
            • Wzorowo prowadzi zeszyt i ćwiczenia
            • Jego pilność, systematyczność, zainteresowanie, stosunek do przedmiotu nie budzi żadnych zastrzeżeń.
            • Wyczerpująco wypowiada się na temat poruszanego zagadnienia, wykazuje się wiadomościami wykraczającymi poza program religii.
            • Uczestniczy w konkursach religijnych, zajmuje czołowe miejsca.
            • Angażuje się w przygotowanie jasełek, misteriów, rozważań, nabożeństw, adoracji.
            • Angażuje się w dodatkowe prace typu: wykonanie szopki, różańca, akcje charytatywne.