• Barbara Kruca

          • Wymagania z informatki w gimnazjum

          • Obliczenia w arkuszu kalkulacyjnym

            Opracowywanie za pomocą komputera danych liczbowych

            2

            3

            4

            5

            6

            Uczeń:

            Uczeń:

            Uczeń:

            Uczeń:

            Uczeń:

            zna zastosowania arkusza kalkulacyjnego i omawia budowę dokumentu arkusza;

            pisze formułę wykonującą jedno z czterech podstawowych działań arytmetycznych (dodawanie, odejmowanie, mnożenie, dzielenie);

            potrafi zastosować kopiowanie i wklejanie formuł;

            zna ogólne zasady przygotowania wykresu w arkuszu kalkulacyjnym;

            korzysta z kreatora wykresów do utworzenia prostego wykresu;

            zapisuje utworzony arkusz we wskazanym folderze docelowym

            zna i stosuje zasadę adresowania względnego;

            potrafi tworzyć formuły wykonujące bardziej zaawansowane obliczenia;

            stosuje funkcje arkusza kalkulacyjnego, tj.: SUMA, ŚREDNIA;

            modyfikuje tabele w celu usprawnienia obliczeń, m.in.: wstawia i usuwa wiersze (kolumny); zmienia szerokość kolumn i wysokość wierszy tabeli; wie, jak wprowadzić do komórek długie teksty i duże liczby;

            tworzy wykres składający się z dwóch serii danych, potrafi dodać do niego odpowiednie opisy

            potrafi prawidłowo zaprojektować tabelę arkusza kalkulacyjnego (m.in.: wprowadza opisy do tabeli, formatuje komórki arkusza; ustala format danych, dostosowując go do wprowadzanych informacji);

            rozróżnia zasady adresowania względnego, bezwzględnego i mieszanego;

            stosuje arkusz do kalkulacji wydatków i innych obliczeń; dostosowuje odpowiednio rodzaj adresowania;

            wykonuje w arkuszu proste obliczenia z dziedziny fizyki, matematyki, geografii, np. tworzy tabelę do obliczania wartości funkcji liniowej i tworzy odpowiedni wykres;

            zna zasady doboru typu wykresu do danych i wyników; drukuje tabelę arkusza, dobierając odpowiednie parametry drukowania; rozróżnia linie siatki i obramowania

            potrafi układać rozbudowane formuły z zastosowaniem funkcji JEŻELI;

            potrafi samodzielnie zastosować adres bezwzględny lub mieszany, aby ułatwić obliczenia;

            tworzy, zależnie od danych, różne typy wykresów: XY (punktowy), liniowy, kołowy;

            wstawia tabelę arkusza do dokumentu tekstowego jako obiekt osadzony i jako obiekt połączony;

            wstawia z pliku tabelę arkusza kalkulacyjnego do dokumentu tekstowego

            zna działanie i zastosowanie wielu funkcji dostępnych w arkuszu kalkulacyjnym;

            wyjaśnia różnicę między tabelą osadzoną a połączoną;

            samodzielnie wyszukuje opcje menu potrzebne do rozwiązania określonego problemu;

            projektuje samodzielnie tabelę arkusza z zachowaniem poznanych zasad wykonywania obliczeń w arkuszu kalkulacyjnym

            stosuje arkusz do rozwiązywania prostych zadań rachunkowych z zakresu objętego programem nauczania gimnazjum

             

            stosuje arkusz kalkulacyjny do rozwiązywania prostych problemów algorytmicznych;

            stosuje arkusz do rozwiązywania zadań rachunkowych (na przykład z matematyki lub fizyki) i z codziennego życia (na przykład planowanie wydatków);

            wie, na czym polegają modelowanie i symulacja

            wyjaśnia, na czym polega modelowanie rzeczywistości;

            korzystając z gotowego przykładu, np. modelu rzutu kostką sześcienną do gry, omawia,  na czym polega modelowanie

            realizuje algorytm z warunkami i iteracyjny w arkuszu kalkulacyjnym

            wykonuje prosty model, np. rzutu monetą, korzystając z arkusza kalkulacyjnego

            wykorzystuje arkusz kalkulacyjny do analizy wyników eksperymentów

            korzystając z dodatkowych źródeł, np. Internetu, wyszukuje informacje na temat modelowania;

            posługuje się arkuszem kalkulacyjnym do tworzenia modeli zjawisk i ich symulacji, takich jak zjawiska: fizyczne, chemiczne, biologiczne

             

             Internet i multimedia

            Komputer jako źródło informacji

            2

            3

            4

            5

            6

            Uczeń:

            Uczeń:

            Uczeń:

            Uczeń:

            Uczeń:

            wymienia kilka zastosowań Internetu;

            otwiera stronę o podanym adresie;

            wyszukuje w Internecie informacje według prostego hasła;

            porusza się po stronie WWW

            zna podstawowe zasady pracy w szkolnej (lokalnej) sieci komputerowej;

            zna pojęcia: Internet, strona internetowa, WWW;

            omawia wybrane usługi internetowe;

            potrafi wyszukiwać informacje w Internecie: korzysta z wyszukiwarek

            wymienia zalety łączenia komputerów w sieć;

            zna pojęcia: witryna, strona główna, serwer internetowy, hiperłącze, hipertekst;

            potrafi wyszukiwać informacje w Internecie: korzysta z katalogów stron WWW;

            wyszukuje informacje w internetowych zasobach danych

            opisuje sieci lokalne i globalne oraz podstawowe klasy sieci; potrafi udostępniać zasoby, np. foldery;

            wie, jak uzyskać dostęp do Internetu;

            potrafi zastosować różne narzędzia do wyszukiwania informacji; stosuje złożony sposób wyszukiwania;

            porządkuje najczęściej odwiedzane strony

            potrafi formułować własne wnioski i spostrzeżenia dotyczące rozwoju Internetu, jego znaczenia dla różnych dziedzin gospodarki i dla własnego rozwoju;

            potrafi właściwie zawęzić obszar poszukiwań, aby szybko odszukać informacje

            redaguje i wysyła list elektroniczny, korzystając z podstawowych zasad netykiety;

            potrafi skorzystać z wybranych form komunikacji, np. z komunikatora, stosując zasady netykiety

            potrafi założyć konto pocztowe przez stronę WWW;

            dołącza załączniki do listu; korzysta z książki adresowej; zna i stosuje zasady netykiety pocztowej;

            zna sposoby komunikowania się za pomocą Internetu, m.in.: komunikatory i czaty, fora dyskusyjne, portale społecznościowe

            dba o formę listu i jego pojemność; ozdabia listy, załączając rysunek, dodaje tło; stosuje podpis automatyczny; zakłada książkę adresową;

            podaje i omawia przykłady usług internetowych oraz różnych form komunikacji: omawia m.in.: komunikatory i czaty, fora dyskusyjne, portale społecznościowe

            uczestniczy w dyskusji na wybranym forum dyskusyjnym, stosując zasady netykiety;

            omawia wybrane usługi internetowe (m.in.: nauka i praca w Internecie, książki, czasopisma, muzea, banki, zakupy i aukcje, podróże, rozrywka), uwzględniając zasady korzystania z tych usług

            korzystając z Internetu i innych źródeł, wyszukuje informacje o najnowszych osiągnięciach w dziedzinie e-usług

            zna zagrożenia i ostrzeżenia dotyczące korzystania z komunikacji za pomocą Internetu; zdaje sobie sprawę z anonimowości kontaktów w Sieci

            stosuje przepisy prawa związane z pobieraniem materiałów z Internetu; zdaje sobie sprawę z konieczności racjonalnego gospodarowania czasem spędzonym w Sieci

            zna podstawowe przepisy dotyczące korzystania z e-usług

            na przykładach uzasadnia zalety i zagrożenia wynikające z pojawienia się Internetu

            potrafi przedstawić własne wnioski z analizy zalet i wad uzależniania różnych dziedzin życia od Internetu

            zna ogólne zasady projektowania stron WWW i wie, jakie narzędzia umożliwiają ich tworzenie;

            wie, w jaki sposób zbudowane są strony WWW

            potrafi, korzystając z podstawowych znaczników HTML, tworzyć prostą strukturę strony;

            umie tworzyć akapity i wymuszać podział wiersza, dodawać nagłówki do tekstu, zmieniać krój i rozmiar czcionki;

            wie, jak założyć internetowy dziennik – blog

            zna funkcje i zastosowanie najważniejszych znaczników HTML;

            potrafi wstawiać obrazy do utworzonych stron;

            umie tworzyć listy wypunktowane i numerowane i wstawiać hiperłącza;

            wie, czym są systemy zarządzania treścią i tworzy prosty blog w oparciu o wybrany system

            formatuje tekst na stronie, wstawia tabele;

            dba o poprawność merytoryczną i redakcyjną tekstów;

            potrafi utworzyć prostą stronę (m.in. zawierającą blog) w oparciu o wybrany system zarządzania treścią; dodaje nowe wpisy, przydziela wpisy do kategorii, dodaje tagi;

            publikuje utworzone strony w Internecie;

            współpracuje w grupie przy tworzeniu projektu, wykonując samodzielnie zadania szczegółowe

            zna większość znaczników HTML;

            posługuje się wybranym programem przeznaczonym do tworzenia stron WWW;

            potrafi tworzyć proste witryny składające się z kilku połączonych ze sobą stron;

            publikuje stronę WWW w Internecie

             

            Opracowywanie za pomocą komputera prezentacji multimedialnych

            2

            3

            4

            5

            6

            Uczeń:

            Uczeń:

            Uczeń:

            Uczeń:

            Uczeń:

            wie, czym jest prezentacja multimedialna i posługuje się programem do jej tworzenia;

            zna podstawowe zasady tworzenia prezentacji;

            tworzy prezentację składającą się z kilku slajdów z zastosowaniem animacji niestandardowych; wstawia do slajdu tekst i grafikę;

            zapisuje prezentację i potrafi uruchomić pokaz slajdów

            zna cechy dobrej prezentacji;

            podaje przykładowe programy do tworzenia prezentacji;

            wykonuje przejścia między slajdami;

            stosuje tło we wszystkich slajdach; potrafi ustawić inne tło dla każdego slajdu;

            zmienia kolejność slajdów; usuwa niepotrzebne slajdy

            przygotowuje plan prezentacji; planuje wygląd slajdów;

            korzysta z szablonów; dobiera odpowiedni szablon do danej prezentacji; potrafi ustawić jednakowe tło dla wszystkich slajdów oraz inne dla wybranego slajdu;

            wstawia na slajd hiperłącza, umieszcza przyciski akcji;

            dba o poprawność redakcyjną tekstów

            umieszcza w prezentacji efekty dźwiękowe;

            przygotowuje prezentację w postaci albumu fotograficznego;

            współpracuje w grupie przy tworzeniu projektu, wykonując samodzielnie zadania szczegółowe

            potrafi samodzielnie zaprojektować i przygotować multimedialną prezentację na wybrany temat, cechującą się ciekawym ujęciem zagadnienia, interesującym układem slajdów

             

            Algorytmika i programowanie

            Rozwiązywanie problemów i podejmowanie decyzji z wykorzystaniem komputera, stosowanie podejścia algorytmicznego

            2

            3

            4

            5

            6

            Uczeń:

            Uczeń:

            Uczeń:

            Uczeń:

            Uczeń:

            zapisuje prosty algorytm liniowy w postaci listy kroków;

            zna podstawowe zasady prezentacji algorytmów w postaci schematów blokowych (zna podstawowe bloki potrzebne do budowania schematu blokowego);

            analizuje gotowy schemat blokowy prostego algorytmu

            wyjaśnia pojęcie algorytmu;

            określa dane do zadania oraz wyniki i zapisuje prosty algorytm liniowy w postaci listy kroków;

            określa sytuacje warunkowe, tj. takie, które wyprowadzają różne wyniki – zależnie od spełnienia narzuconych warunków;

            buduje schemat blokowy prostego algorytmu liniowego;

            analizuje schemat blokowy algorytmu z rozgałęzieniami

            omawia etapy rozwiązywania problemu (zadania);

            wie, na czym polega iteracja;

            analizuje algorytmy, w których występują powtórzenia i określa, od czego zależy liczba powtórzeń;

            buduje schemat blokowy algorytmu z warunkiem prostym;

            realizuje algorytm liniowy i z warunkami w arkuszu kalkulacyjnym

            wyjaśnia pojęcie specyfikacja problemu;

            prezentuje algorytmy iteracyjne za pomocą listy kroków i schematu blokowego;

            realizuje algorytm iteracyjny w arkuszu kalkulacyjnym

            potrafi samodzielnie napisać specyfikację określonego zadania;

            buduje schemat blokowy algorytmu, w którym wystąpią złożone sytuacje warunkowe;

            określa, kiedy może nastąpić zapętlenie w algorytmie iteracyjnym i potrafi rozwiązać ten problem;

            buduje schemat blokowy określonego algorytmu iteracyjnego

            pisze proste programy w języku Logo, używając podstawowych poleceń

            pisze proste programy, używając podstawowych poleceń wybranego języka programowania (korzysta z wybranego środowiska programowania, np. Logomocja, Scratch, Baltie) 

            realizuje prostą sytuację warunkową, korzystając z wybranego środowiska programowania

            zna pojęcia: translacja, kompilacja, interpretacja;

            wyjaśnia, na czym polega prezentacja algorytmu w postaci programu;

            zapisuje algorytmy iteracyjne, korzystając z wybranego środowiska programowania

            wyjaśnia zasady programowania i kompilowania oraz wie, jak są pamiętane wartości zmiennych; odróżnia kompilację od interpretacji;

            korzystając z wybranego środowiska programowania, pisze programy zastosowaniem procedur

            opisuje algorytm, znajdowania wybranego elementu w zbiorze nieuporządkowanym, na przykładzie wyboru najwyższego ucznia spośród pięciu

            opisuje algorytm znajdowania wybranego elementu w zbiorze nieuporządkowanym na przykładzie wyboru największej liczby spośród n liczb – stosuje przeszukiwanie liniowe;

            stosuje algorytm poszukiwania przez połowienie w zabawie w zgadywanie liczby

            omawia algorytm sortowania przez wybór na konkretnym przykładzie; analizuje gotową listę kroków tego algorytmu

            opisuje algorytm znajdowania wybranego elementu w zbiorze uporządkowanym – stosuje algorytm poszukiwania przez połowienie;

            omawia algorytm sortowania bąbelkowego na konkretnym przykładzie

            tworzy schematy blokowe wybranych algorytmów, korzystając z programu edukacyjne

             

            Opracowywanie za pomocą komputera obrazów (rysunków, zdjęć)

             

            2

            3

            4

            5

            6

            Uczeń:

            Uczeń:

            Uczeń:

            Uczeń:

            Uczeń:

            przy użyciu wybranego edytora grafiki tworzy prosty rysunek, używając podstawowych narzędzi graficznych;

            potrafi zapisać dokument komputerowy w pliku w określonym miejscu (dysku, folderze); odczytuje rysunek zapisany w pliku, wprowadza zmiany i zapisuje ponownie plik

            zna i omawia zasady tworzenia dokumentu komputerowego na przykładzie tworzenia rysunku w programie graficznym;

            rozumie, dlaczego należy zapisać dokument na wybranym nośniku pamięci masowej;

            przy użyciu wybranego edytora grafiki tworzy rysunki, stosując operacje na obrazie i jego fragmentach, przekształca obrazy; umieszcza napisy na obrazie;

            tworzy proste animacje komputerowe

            zna podstawowe formaty plików graficznych;

            posługuje się narzędziami malarskimi trzech wybranych programów graficznych do tworzenia kompozycji z figur;

            wykonuje operacje na obrazie i jego fragmentach, m.in.: zaznacza, kopiuje i wkleja fragmenty rysunku i zdjęcia, stosując wybrane programy graficzne;

            wie, czym są warstwy obrazu; tworzy obraz z wykorzystaniem pracy na warstwach;

            korzysta z różnych narzędzi selekcji;

            tworzy animacje komputerowe;

            drukuje rysunek

            przekształca formaty plików graficznych;

            umieszcza napisy na obrazie, porównując możliwości dwóch wybranych programów graficznych;

            tworzy rozbudowane animacje komputerowe;

            zmienia kolory i inne efekty na zdjęciu, stosując wybrane programy graficzne;

            wykonuje fotomontaż, korzystając z możliwości pracy na warstwach obrazu;

            tworzy animacje, korzystając z możliwości pracy na warstwach i z przekształceń fragmentów obrazu;

            drukuje obraz, ustalając samodzielnie wybrane parametry wydruku

            samodzielnie wyszukuje możliwości wybranego programu graficznego;

            przygotowuje animacje według własnego pomysłu, korzystając z różnych możliwości wybranego programu do tworzenia animacji